Silniki stacjonarne diesla — jak działają?

Silniki diesla, inaczej zwane wysokoprężnymi uważane są za trwalsze i efektywniejsze w porównaniu do napędów benzynowych. Często używane są one w przypadku większych łodzi, zarówno komercyjnych, jak i tych, które służą do celów rekreacyjnych.

Ich funkcjonowanie można opisać w kilku prostych krokach. Cały proces rozpoczyna się od sprężania powietrza w cylindrze, do którego następnie wtryskiwane jest paliwo. Kolejnym krokiem jest tak zwany samozapłon. Oznacza to, że powietrze i paliwo są w tym momencie tak gorące i sprężone, że powodują samoczynne zapalenie się paliwa. Wtedy następuje rozprężenie gazów spalinowych, w którego efekcie powstaje energia napędzająca ruch tłoka w dół. Ruch ten z kolei dostarczany jest na wał karbowy i tak powstaje moc napędowa. Na końcu spaliny przedostają się przez układ wydechowy na zewnątrz, co powoduje generowanie energii i powrót tłoka na górę cylindra.